woensdag 16 maart 2011

16 MAART: KEITH JARIG


16 maart: Keith jarig. Daarvoor hoef ik mijn agenda niet te raadplegen; het was immers elk jaar raak. Het is een van de weinige verjaardag-data die ik uit het hoofd ken, zoals ik ook nog steeds eerst het telefoonnummer van mijn moeder draai als ik de telefoon pak.
Ergens moet ik nog een uitgewerkte geboortehoroscoop hebben, die Keith van zichzelf getrokken had. De interesse in astrologie – die ik altijd vreemd heb gevonden bij zo een exact mens – deelde hij met Frederic Rolfe. Uit de horoscoop van Keith kon afgelezen worden dat hij lang zou leven; uit de mijne dat ik de tweede helft van mijn leven schatrijk & gelukkig zou zijn.
Keith was ook Vissen, plurale tantum. Een moeilijk en onduidelijk sterrenbeeld, volgens mij: ongrijpbare mensen.
Limonadeglazen whisky en stokbrood met sardientjes, toen we nog in Nederland woonden, voorlezen uit een Bob Evers (die eer viel Frans te beurt), bokswedstrijden ’s nachts bekijken met hard gekookte eieren en zwarte koffie, naar muziek luisteren (niet alleen Cecil Taylor en Ornette Coleman, maar ook hadden we beiden een bijzondere voorliefde voor Dusty Springfield!) zonder daar doorheen te praten, en tot slot het Spel: een vrij ingewikkelde constructie die door onszelf was ontwikkeld, en die mij nu vagelijk doet denken aan het Glasperlenspiel. Ik kom er later nog op terug, want het is een goed spel om te spelen, en het gaat je leven nog niet vervelen, omdat het met de spelers meegroeit. Aan de vooravond van onze verjaardagen bellen we altijd even op, als we te ver van elkaar verwijderd zijn om ‘op bezoek’ te gaan. Ik zal er straks aan denken, en laat nog even open wat we morgen gaan doen.

Geerten Meijsing, 15 maart 2011

2 opmerkingen:

  1. Jack van der Weide16 maart 2011 om 08:44

    Zojuist Keith toegevoegd aan de lijst 'Geboren' op de Nederlandse Wikipedia-pagina over 16 maart.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @RKE
    Sixty: Not for Keith

    BeantwoordenVerwijderen