dinsdag 15 februari 2011

MET WEEKS AAN TAFEL

Op deze groepsfoto uit Arsina (?) zien we naast een jonge Geerten Meijsing, zijn dochter Iris in de kinderstoel, zijn vriendin Hetty en haar dochter uit een eerdere relatie (de Tamara uit de boeken) links aan tafel Donald Weeks. Weeks (1921-2003) publiceerde in 1971 de spraakmakende biografie Corvo, nadat hij jaren lang letterlijk in de voetsporen van Frederick Rolfe had gelopen. De Amerikaan uit Detroit, die oorspronkelijk tot graficus en beeldend kunstenaar was opgeleid, was een ongeëvenaard collectionneur van Corviana. Zijn eigen voetsporen in Europa waren niet overal even zichtbaar. Toen de eenzelvige Weeks in 2003 in Middlesex Hospital (UK) stierf, liet hij noch een testament, noch enige informatie over familie, vrienden en bekenden na. Hij werd als vermist opgegeven. Het duurde drie maanden voordat zijn vrienden ontdekten dat hij dood was. Toen pas verschenen de obituaria in de pers. Te oordelen naar de prille leeftijd van Iris moet deze unieke foto dateren uit het vroege midden van de jaren '80.  
(Voor de datering, vergelijk de brief van 6 mei 1986 aan Kester Freriks, op pg. 18 in De palmen van Amsterdam: 'Nu ja, in mijn geval gaat daar nu verandering in komen, al is het niet helemaal op eigen initiatief. Mijn vriendin wil nu toch in Nederland een baan zoeken, onafhankelijk gaan wonen in Amsterdam, en vertrekt deze zomer met medeneming van haar oudste dochter. Het driejarige dochtertje I. blijft bij mij. Zo staan de zaken ervoor. Ik blijf er tamelijk cynisch onder.')

9 opmerkingen:

  1. Jack van der Weide15 februari 2011 om 13:12

    Is er informatie beschikbaar over het schilderij op de foto?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Begin 1983, Haarlem - in Arsina hadden we echt niet zulke nette wanden en deuren. De oudste dochter wordt Catherina genoemd in de boeken, de jongste Chiara. Donald Weeks heeft ons later nog twee keer in Arsina opgezocht, waarbij hij onder andere heeft meegeholpen de ontsnapte sprekende vogel met de naam Lolo te vangen. Dat is gelukt. Wij hadden er geen idee van dat de man aan het vereenzamen en verarmen was. Ik was verpletterd toen Thomas Rap mij de Engelse krantenknipsels over zijn dood stuurde.
    De 'affaire Weeks', betreffende de erfenis van zijn enorme Rolfe-collectie, is nog steeds niet helemaal opgehelderd. Meer over die verwikkelingen in mijn aanstaande boek.
    Het mislukte schilderij op de achtergrond is inmiddels vernietigd. Wel stuur ik u binnenkort een afbeelding van een 'gelukt' schilderij van mijn hand, van Chiara.
    Ik feliciteer Jessica Durlacher, die als aarts-hetero de literatuurprijs van OPZIJ in de wacht heeft weten te slepen. Er klopt iets niet in de Republiek der Letteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dus de Tamara uit 'Michael van Mander' en 'Zwarte romantiek' is geen verwijzing naar Iris' halfzuster?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nota Bene: eerder heeft mijn beroemde en inmiddels steenrijke zuster ook de 'Literatuur'-prijs van OPZIJ uitgereikt gekregen. Die heette toen nog de Annie Romeijn-Verschoor Prijs voor lesbische literatuur.
    Saillant detail: de vrouw die mij, als voorzitter van jury, in 1988 de tweede AKO Literatuur Prijs mocht uitreiken, was Hedy d'Ancona, jarenlang hoofdredacteur van het blad OPZIJ. Zij noemde mij bij die gelegenheid hardnekkig Geert, Gerrit en Gert.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De opdracht in 'Zwarte Romantiek' was aan een bestaand persoon. Wordt in de verbeterde en totaal herziene versie van de Erwin-trilogie de stiefdochter nog steeds Tamara genoemd in plaats van Catherine, dan is dat een grove en onvergeeflijke fout van mij.
    De naam Catherine komt van Pop Katrien uit mijn jeugd, van wie ik jullie snel een fotootje zal opsturen. Zonder ogen of ondergoed, maar wel met een jurkje aan, zit ze nog steeds op het plankje boven mijn bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, Tamara. En die schat wil een pijp uit een groot blok hout voor Erwin snijden... Die vindplaats had ik stom genoeg over het hoofd gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Over het uiteenvallen van Donald Weeks' Corvo-verzameling valt inderdaad veel meer te zeggen dan het bestek van dit blog toelaat. Naspeuringen mijnerzijds hebben inmiddels de nodige, met name op het persoonlijke vlak nogal pijnlijke zaken aan het licht gebracht. Ik zal hierover te gelegener tijd (wanneer alle feiten boven water zijn gehaald) verslag uitbrengen, hoogstwaarschijnlijk in 'The Book Collector'. De ongeduldigen onder u verwijs ik naar de in mei 2009 door Maggs Bros. Ltd uitgebrachte catalogus 'Baron Corvo: from the Collection of Donald Weeks' welks samensteller T. d'Arch Smith m.i. terecht veel oog heeft voor de rol van Cecil Woolf in de totstandkoming van Weeks' verzameling: "Without him [Woolf] could not have assembled half the collection he boasted" waarbij hij anderzijds verzuimd te vermelden dat hij hem daardoor naar de financiële afgrond heeft gebracht... Tot zover.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waarde Tako de Kort,

    Zoudt u mij willen attenderen wanneer uw artikel in the Book Collector verschenen is?
    Dank en vriendelijke groet,
    Sander Bink - www.rond1900.nl sjbink@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is er een herziene uitgave van de ERWIN-trilogie op komst? Of verwijst Geerten Meijsing hier naar de luxe-uitgave uit 2001 (verschenen bij AP), die steeds vanuit de hoogte op mij neerkijkt wanneer ik zit te vertalen?

    N.B. Dank voor de prachtige foto. Voor iemand die Meijsing (helaas) nooit heeft ontmoet is het een verrassende inkijk op zijn universum.

    Jos Vos, Oxford

    BeantwoordenVerwijderen