woensdag 5 december 2012

Mr. J. Meijsing, gemeentesecretaris


Marten Buschman, voormalig klasgenoot van Geerten Meijsing, trof al bladerend in de archieven van het Haarlems Dagblad dit artikel aan. Hij liet de foto's vergezeld gaan van de onderstaande tekst. De schrijver, desgevraagd, kon zich van de afgebeelde gelegenheid niet veel herinneren.

"Op de foto zien we drie kinderen van mr. J. (Joep) Meijsing. De vader van Geerten Meijsing was jaren lang gemeentesecretaris van Haarlem. Van januari 1968 tot en met 1984. In januari is hij geïnstalleerd in de Gravenzaal te Haarlem. Zijn vrouw en kinderen waren aanwezig. De fotograaf van het Haarlems Dagblad heeft niet alleen de nieuwe functionaris, maar ook de familie op de foto gezet en in het dagblad gepubliceerd.

Hoewel meer dan vijftien jaar de hoogste ambtenaar in Haarlem, was zijn functie niet publiciteitsgericht, maar vooral zorgen - op de achtergrond - dat het College van B & W zijn werk naar behoren verrichtte. Zijn drie kinderen, Doeschka, Geerten en Joep, zitten daar als ‘kind van’, maar laten zich na 1968 niet zo stil wegzetten als hun vader. Die is nu ‘vader van’ geworden!"

3 opmerkingen:

  1. De juiste volgorde van l naar r moet zijn: Monica (de jongste), Geerten (een na jongste), Doeschka (niet Joep - die lag in dienst te Gilze-Rijen) en mijn moeder met stevig kapsel.
    Ben ik ernaar gevraagd? Ik herinner mij die bijeenkomst nog heel goed! Wij leefden erg met ons vader mee.

    Geerten Meijsing

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat vermoedde ik al. En gevraagd? Ja, maar terloops, en je had andere dingen aan je hoofd op dat moment, blijkbaar, want je reageerde slechts flauwtjes, waaruit ik opmaakte dat je je het voorval niet of nauwelijks kon herinneren. Nooit voetstoots iets aannemen, dat blijkt maar weer.

    JP

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aai, aai, Monica aangezien voor Joep. Met excuus!

    Marten

    BeantwoordenVerwijderen